Mikroekonomisk analys 1 (6 cr)

Code:
26082
Field:
Microeconomics
Target:
Bachelor's students
Organiser:
Hanken Shool of Economics
Instructor:
Daniel Bougt
Period:
Period 2
Format:
Lecture
Method:
Contact teaching
Venue:
Hanken
Enrollment:

In case of conflicting information consider the Sisu/Moodle pages the primary source of information.

Aalto and UH economics students can enroll in their home university’s SISU! Further instructions can be found on the How to enroll? page, also for other students.

Before taking and completing the course make sure that the credits can be counted towards your degree at your home university by checking which courses are included in your curriculum or by contacting your home university’s student/learning services.

Language of learning: Swedish

  • A Moodle course key will be sent by email (to your Hanken email address) or it is posted as a message in Sisu couple of days before the course starts.
  • Log in with your Hanken username to be able to use all the features of the course workspace.
  • More tips for enrolling in Moodle can be found here.

Kursen presenterar det mikroekonomiska paradigmet som ligger som grund till de mikroekonomiskt inriktade kurserna på ämnes- och fördjupad nivå.
Kursen visar hur marknadsefterfrågan kan modelleras utgående från individuella konsumentpreferenser, samt marknadsutbudet utgående från företagets teknologi och vinstmaximering. Företagets optimala prissättning i generell fall med marknadskraft analyseras också. Studeranden lär sig att mäta efterfrågans priselasticitet och hur den påverkar det optimala priset i samband med marginalkostnader. Det visas under vilka omständigheter konkurrens mellan företag leder till samhälleligt effektiva utfall.

Denna kurs är något mera omfattande version av första halvan av kursen Mikroekonomisk företags- och samhällsanalys (kurskod 26032/26032-V) som gavs tidigare. 

Efter avlagd kurs kan du: 

  • identifiera på basnivån vilka olika syften mikroekonomisk modellering har
  • identifiera de karakteristiska dragen för konkurrensutsatta marknader
  • uppskatta till vilken grad ditt eget eller andras beteende som konsument kan förklaras och förutspås av konsumentteorin
  • analysera företagets agerande på insatsfaktormarknader, slutproduktmarknader utgående från dess optimeringsbeslut
  • granska hur individuella konsument- och företagsbeslut och leder till marknadsutfall och hur det påverkar välfardet i samhället
  • lösa enkla mikroekonomiska modeller och förklara vilka ekonomiska implikationer lösningen tyder på
  • känna igen värden av kontrollerad experimentering i identifiering och kvantitativ estimering av ett kausalt samband och tillämpa metoden på att estimera efterfrågans priselasticitet och dess roll i företagets optimala prissättning
  • relatera individualla företagets prisselasticitet till graden av marknadskonkurrens
  • skriva enkla python program för att illustrera mikroekonomiska utfallsprediktioner och samband